Popis stavu chudoby v Česku, informace o tom, jak se obcím i státu daří ji řešit a také doporučení na konkrétní kroky pro její zvládnutí přináší nová národní zpráva Poverty Watch 2025, kterou pravidelně vydává Evropská síť proti chudobě Česká republika.
Letošní národní zpráva Poverty Watch 2025 vydaná EAPN ČR zjišťuje, jak se v Česku daří v obcích i na národní úrovni strategicky plánovat opatření proti chudobě a sociálnímu vyloučení, poukazuje na dobrou praxi i možnosti pro zlepšení. Tato zjištění z Česka i dalších zemí Evropská síť proti chudobě shrne do celoevropské zprávy a tu pak předá tvůrcům první evropské strategie proti chudobě (EU Anti-Poverty Strategy), která právě vzniká. Členské organizace EAPN se touto aktivitou snaží podpořit vznik kvalitní evropské strategie.
V letošním roce se bude zahajovat proces aktualizace Strategie sociálního začleňování 2021 – 2030 a s ní související tvorbu Akčního plánu na roky 2027 – 2030. Strategie by pak měla být pro vládu vodítkem, kam je potřeba směřovat v sociální oblasti finanční prostředky a to nejen z evropských fondů, ale i z rozpočtu České republiky. Pro českou veřejnost pak mohou být zajímavá doporučení pro zmírnění chudoby a sociálního vyloučení, která EAPN ČR prostřednictvím zprávy nabízí nejen nově vznikající vládě, ale i celé politické reprezentaci a státní správě, shrnuje manažerka sociální advokacie Charity Česká republika Iva Kuchyňková.
V oblasti bydlení organizace mimo jiné v souladu s Iniciativou Za bydlení doporučují úpravu zákona o podpoře bydlení. Tento nový zákon EAPN vítá, za důležité pro naplnění jeho potenciálu ale považuje rozšíření cílových skupin zrušením příjmového testu a použití původně navrženého 6. příjmového decilu při hodnocení potřebnosti zprostředkování bytu kromě doložené bytové nouze žadatele a dále prodloužení maximální doby asistence v bydlení na tři roky. Nedostupné bydlení způsobuje u dětí, kterých se týká, například horší šance uspět ve vzdělávání. Proto doporučujeme taky intenzivnější podporu těchto dětí ve školách i ze strany sociálních služeb mimo ni.
